Communicatie in je werk
Door ineffectieve communicatie verklein je jouw invloed en bereik je minder, zowel zakelijk als privé
Goed om te weten
Wat is communicatie?
Communicatie is simpelweg het uitwisselen van informatie van de zender naar de ontvanger en terug. De zender probeert hierbij een boodschap over te brengen naar de ontvanger.
Goede communicatie bevordert een goede werksfeer. Sterker nog: gebrek aan goede communicatie is een van de belangrijkste oorzaken van conflicten op de werkvloer. Conflicten genereren vaak stress en spanning bij werknemers.
Communicatie versterken
We communiceren de hele dag door. Je zou zeggen dat we in ons leven genoeg ervaring hebben opgedaan om dit aardig onder de knie te hebben.
Maar communiceren betekent veel meer dan vertellen wat jij te zeggen hebt. Je weet wel wat je wilt zeggen, maar hoe zorg je ervoor dat je de boodschap helder en met tact overbrengt? Bij communiceren gaat erom dat je je verplaatst in de ander en echt met elkaar in gesprek gaat. Verplaats je in de ander, leer luisteren en waarnemen, breng je boodschap met tact en ga echt met elkaar in gesprek. Zo vergroot je jouw effectiviteit op een prettige manier.
Slechte communicatie
Slechte communicatie op de werkvloer kan veel nadelen leveren. Om er een paar op te noemen:
- Minder betrokkenheid
- Je doelen niet bereiken
- Het gevoel krijgen niet gehoord te worden
- Slechte samenwerking
- Meer spanning/stress op het werk
- Minder hoge prestaties en productiviteit
- Onduidelijkheid wat het plan of doel is.
Communicatie op de werkvloer
Vlekkeloze communicatie kan zorgen voor een goed resultaat op de werkvloer. Echter blijkt uit recent onderzoek van pro time dat op dat gebied nog veel verbeterd kan worden. Bijna een derde van de werkende Nederlanders (32%) geeft aan collega’s niet goed te kunnen bereiken. Tevens wordt er door stress of tijdsdruk vaak te weinig of onjuist gecommuniceerd. Daarnaast wordt communicatie in de meeste organisaties (58%) slecht vastgelegd. Al deze factoren veroorzaken problemen. Zo zegt 59 procent dat slechte communicatie tot fouten leidt.
Je kunt je communicatiestijl verbeteren. Zodat je effectiever communiceert en je doelen realiseert. Tegelijkertijd zet je jezelf sterker neer én kun je meer aandacht hebben voor anderen. Goede communicatie is namelijk van belang voor jou én voor je team!
Onze trainingen over dit thema
E-health voor volwassenen
Met onze e-health modules voor volwassenen kun je op jouw eigen tempo aan de slag met thema's als stress, somberheid, angst of leefstijl.
Oplaadspreekuren
Voor medewerkers die op een laagdrempelige manier in gesprek willen gaan met een professional, over werkgerelateerde of privé onderwerpen.
Mental Masterclasses
Voor (beginnende) professionals en vrijwilligers die verdieping zoeken over thema's rondom mentale gezondheid.