Werken op de huisartsenpost (HAP)
Gepubliceerd op 21 Jun 2021Werken voor de huisartsenpost (HAP) is prachtig werk, maar kan ook een hoop stress en spanning met zich meebrengen. Zowel aan de telefoon als aan de balie heb je continu te maken met medische spoedgevallen en elke patiënt wil zo snel mogelijk geholpen worden. Dus heb je continu heftige casuïstiek en moet je tegelijkertijd veel belangrijke beslissingen nemen. De coronapandemie heeft dat nog eens versterkt.
Door Rutger van der Windt
HR-manager Brenda Vloemans‑Schuller constateerde dat de werkdruk hoog was en er veel werkstress werd ervaren: “Wij merkten dat 90% van de mensen die uit dienst gingen problemen hadden met werk-privé balans. Uit ons Medewerker Tevredenheids Onderzoek (MTO) blijkt dat er een relatie was tussen werkplezier en een goede werk-privé balans.”
HAP Rijnmond besloot daarom te investeren in de gezondheid en het welzijn van haar medewerkers door oplaadspreekuren in te kopen bij Avant sanare. Dit werkt volgens het strippenkaartmodel. HAP Rijnmond koopt voor de medewerkers van de huisartsenposten een strippenkaart met tien strippen. Elke strip is goed voor een gesprek met een ervaren coach of psycholoog. Door middel van flyers en filmpjes op het intranet weten de medewerkers wat het spreekuur inhoudt en hoe zij er gebruik van kunnen maken. Ze mogen vervolgens op eigen initiatief en volledig in vertrouwen een afspraak maken.
In het spreekuur kan een breed scala aan onderwerpen besproken worden: omgaan met stress en het voorkomen van burn-out; omgaan met pijn of verlies; problemen in de samenwerking op de post; stemmingsproblemen; de balans tussen werk en privé et cetera. De oplaadspreekuren vergroten de veerkracht en mentale weerbaarheid van de medewerkers. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten; de medewerkers blijven gemotiveerd en energiek in hun werk en het ziekteverzuim gaat naar beneden.
Brenda: “Wij bieden de medewerkers het spreekuur aan en hier wordt veel gebruik van gemaakt. Mensen vinden vooral de anonimiteit erg prettig.”
Nicole, triagist, maakte gebruik van het spreekuur: “In deze bizarre tijden zou iedereen eigenlijk ‘een Rutger’ verdienen, gewoon om even je verhaal te doen, iemand die zonder vooroordelen en zakelijke of privé belangen naar je luistert, je niet beoordeelt en niet komt met eigen ervaringen of oplossingen. Iemand die samen met jou kijkt wat er nou precies allemaal speelt, wat je valkuilen zijn en je sterke punten en hoe je weer verder kunt. Voor mij een eye-opener. Hoewel ik het moeilijk vond om hulp te vragen, heeft het me wel weer op weg geholpen.”
Ben je geïnteresseerd in dit aanbod voor jouw organisatie neem dan contact met mij op. Ik ben expert in preventie van werkstress en kom als trainer over de (werk)vloer in diverse bedrijven en organisaties. Je kunt me bellen via 085-0499111 of me een mail sturen.
Rutger van der Windt
Wij merkten dat 90% van de mensen die uit dienst gingen problemen hadden met werk-privé balans.
Andere nieuwsberichten
Interactieve COMET-training voor Talenthub
Ontdek hoe de COMET-training jongeren helpt hun zelfbeeld te versterken en hun talenten te ontdekken.
Hoe ons aanbod mantelzorger Kyra ondersteunde
Mantelzorger Kyra deelt haar ervaring en hoe ons aanbod haar heeft geholpen tot meer rust en balans.
Maak kennis met Eva Vreeswijk, onze nieuwe wijkpsycholoog
De wijkpsycholoog is er voor vragen of een praatje over mentale gezondheid. Zonder verwijzing of kosten, ook voor wie wacht op psychische hulp.