Terug naar de thema's

Slaapproblemen

Slaapproblemen.... Heel vervelend! Je voelt je niet fit, bent overdag moe en 's nachts lig je uren wakker. Hoe komt dat? Wat kan je eraan doen? Hoe zorg je dat je uitgerust weer aan de nieuwe dag kan beginnen?
foto van Slaapproblemen

Slaapproblemen worden vaak veroorzaakt door langdurige stress of emotionele problemen

Goed om te weten

Oorzaken

Slaapproblemen kunnen diverse oorzaken hebben. Vaak zit je in een periode van verhoogde emotionele spanning of onzekerheid. Je kan zoveel stress ervaren, dat je veel moeite hebt om je te kunnen ontspannen, ook ‘s nachts.

Symptomen

  • Vroeg wakker worden: het liefst worden we op een redelijke tijd wakker, maar sommigen worden uit zichzelf heel vroeg wakker. Iemand kan daarna niet meer inslaap vallen. Dit zorgt er ook weer voor dat iemand overdag moe en prikkelbaar is.
  • ’s Nachts vaak wakker worden: in de nacht meerdere keren wakker worden en misschien wel voor een langere tijd. Hierbij wordt de nachtrust verstoord en kan er onvoldoende slaap gepakt worden.
  • Moeilijk in slaap komen: een gemiddelde tijd om in slaap te vallen is een kwartier, maar mensen met slaapproblemen kan dit veel langer duren.

Gevolgen

Slaapproblemen hebben veel invloed op je dagelijks functioneren:

  • Je voelt je moe, hebt weinig of geen energie of raakt zelfs uitgeput.
  • Je kan je moeilijk concentreren, waardoor alles je moeilijk af lijkt te gaan.
  • Je voelt je rusteloos.
  • Je voelt je misschien ook radeloos, omdat je je moeilijk kunt ontspannen.
  • Je ziet op tegen de nacht.

Wist je dat?

.. in Nederland ten minste 7% van de mensen last heeft van slapeloosheid.

Wat kan je eraan doen?

Er zijn meerdere dingen die je kan doen om slapeloosheid tegen te gaan. Je aan een vast ritme houden, zorgen dat je je in een fijne temperatuur bevindt, cafeïne en alcohol vermijden voor het slapen gaan en pas naar bed gaan wanneer je slaperig begint te worden. Middagdutjes kan je ook het beste vermijden, omdat je anders ’s avonds lastiger in slaap komt. En let op het gebruik van beeldschermen: uit onderzoek blijkt namelijk dat je hersenen daardoor geactiveerd worden, en dat heb je voor het slapen gaan nou net niet nodig!

Foto van Rutger van der Windt

Rutger van der Windt

Trainer & coach

Rutger heeft veel ervaring met het coachen van mensen die slecht slapen door piekeren, werkstress of moeilijkheden thuis.

Foto van Danine van Rijswijk

Danine van Rijswijk

Psycholoog en leefstijlcoach

Danine is als psycholoog en leefstijlcoach gespecialiseerd in slaapklachten.

Foto van Oscar Meijer

Oscar Meijer

Psycholoog

Oscar is psycholoog en begeleidt jongeren met slaapproblemen en verstoring van het dag- en nachtritme. Dat doet hij op scholen en via e-health (laagdrempelige online hulp).