Terug naar de thema's

Mentale gezondheid

Mentale gezondheid is gezondheid van je geest. Als je aan gezondheid denkt, denk je al snel aan je lichaam, je conditie, je fysieke gezondheid. Als je je fitter wilt voelen ga je meer bewegen, vroeger naar bed, stoppen met roken en gezonder eten. Maar wist je dat de verzorging van je geest net zo belangrijk is? Als je namelijk niet alleen lekker in je vel, maar ook lekker in je hoofd zit, functioneer je beter, sta je positiever in het leven, heb je minder last van stress en kun je problemen beter de baas. Hoe word je mentaal gezonder?
foto van Mentale gezondheid

Om mentaal gezond te blijven kun je zelf veel doen

Goed om te weten

Wat is mentale gezondheid?

Mentale gezondheid wordt door de Wereldgezondheidsorganisatie WHO omschreven als de toestand van welzijn waarin het individu zijn of haar eigen capaciteiten realiseert, de normale spanningen van het leven aankan, productief en vruchtbaar kan werken en in staat is om een bijdrage aan zijn of haar gemeenschap.

 

Even niet mentaal gezond

Ruim 4 op de 10 mensen hebben ooit in hun leven één of meerdere psychische aandoeningen gehad. Daardoor waren zij tijdelijk niet mentaal gezond. Vooral angst, depressie en klachten door middelengebruik komen voor. Jaarlijks kampen in Nederland 797.000 mensen met een depressie. Depressie is de grootste oorzaak van verzuim op de werkvloer.

Mentale gezondheid vergroten

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je mentale gezondheid te vergroten:

  • Leg en onderhoud contact met anderen – een sociaal netwerk is belangrijk voor je mentale gezondheid.
  • Maak tijd vrij voor activiteiten waar jij je ontspannen door voelt.
  • Leef met een missie
  • Stel doelen
  • Denk positief
  • Leef bewust
  • Pak problemen aan
  • Eet gezond
  • Wees lief voor jezelf!

Mentale gezondheid & corona

De coronacrisis vraagt veel van ons. We zijn vaker thuis, zitten meer binnen, zien minder familie, vrienden en kennissen, en moeten onze vrije tijd invullen zonder uitgaan, sport, feestjes of andere sociale activiteiten. We moeten onszelf als het ware ‘resetten’ om een nieuwe invulling kunnen geven aan ons veranderde leven. Hoe lastiger je persoonlijke omstandigheden zijn, hoe lastiger die reset te realiseren is. Woon je klein, zit je op elkaars lip, maak je je zorgen om de toekomst, ken je (nog) weinig of geen mensen of heb je niet veel te doen? Dan vraagt het veel inzet en veerkracht om je aan te passen.

Mentale gezondheid & leefstijl

Een gezonde geest in een gezond lichaam. De Romeinen wisten het al. Steeds meer onderzoek toont aan dat fysieke en mentale gezondheid samenhangen. Met andere woorden: wie lichamelijk gezond en fit is, voelt zich ook mentaal beter. En andersom.

 

Gezonde voeding, niet roken, veel bewegen, sociale contacten hebben en onderhouden, ontspanning zoeken in muziek, yoga, knutselen of schilderen: het helpt je om je fit te voelen. Een gezonde leefstijl met aandacht voor lichaam en geest is dan ook essentieel voor je mentale gezondheid.

Foto van Rutger van der Windt

Rutger van der Windt

Senior trainer │coach
Foto van Danine van Rijswijk

Danine van Rijswijk

Psycholoog en leefstijlcoach
Foto van Kees Koetsier

Kees Koetsier

Senior trainer │ coach

Onze artikelen over dit thema