Terug naar de thema's

Communicatie in je werk

Jouw gedrag en communicatiestijl bepalen hoe anderen op je reageren. Soms verloopt de communicatie helemaal naar wens, maar er zijn ook gesprekken die moeizamer verlopen. Hieronder lees je welke factoren communicatie positief en negatief beïnvloeden, en wat jij kunt doen om zo te communiceren dat je je doelen op een prettiger en effectieve manier behaalt.
foto van Communicatie in je werk

Door ineffectieve communicatie verklein je jouw invloed en bereik je minder, zowel zakelijk als privé

Goed om te weten

Wat is communicatie?

Communicatie is simpelweg het uitwisselen van informatie van de zender naar de ontvanger en terug. De zender probeert hierbij een boodschap over te brengen naar de ontvanger.

 

Goede communicatie bevordert een goede werksfeer. Sterker nog: gebrek aan goede communicatie is een van de belangrijkste oorzaken van conflicten op de werkvloer. Conflicten genereren vaak stress en spanning bij werknemers.

Communicatie versterken

We communiceren de hele dag door. Je zou zeggen dat we in ons leven genoeg ervaring hebben opgedaan om dit aardig onder de knie te hebben.

Maar communiceren betekent veel meer dan vertellen wat jij te zeggen hebt. Je weet wel wat je wilt zeggen, maar hoe zorg je ervoor dat je de boodschap helder en met tact overbrengt? Bij communiceren gaat erom dat je je verplaatst in de ander en echt met elkaar in gesprek gaat. Verplaats je in de ander, leer luisteren en waarnemen, breng je boodschap met tact en ga echt met elkaar in gesprek. Zo vergroot je jouw effectiviteit op een prettige manier.

Slechte communicatie

Slechte communicatie op de werkvloer kan veel nadelen leveren. Om er een paar op te noemen:

 

  • Minder betrokkenheid
  • Je doelen niet bereiken
  • Het gevoel krijgen niet gehoord te worden
  • Slechte samenwerking
  • Meer spanning/stress op het werk
  • Minder hoge prestaties en productiviteit
  • Onduidelijkheid wat het plan of doel is.

Communicatie op de werkvloer

Vlekkeloze communicatie kan zorgen voor een goed resultaat op de werkvloer. Echter blijkt uit recent onderzoek van pro time dat op dat gebied nog veel verbeterd kan worden. Bijna een derde van de werkende Nederlanders (32%) geeft aan collega’s niet goed te kunnen bereiken. Tevens wordt er door stress of tijdsdruk vaak te weinig of onjuist gecommuniceerd. Daarnaast wordt communicatie in de meeste organisaties (58%) slecht vastgelegd. Al deze factoren veroorzaken problemen. Zo zegt 59 procent dat slechte communicatie tot fouten leidt.

 

Je kunt je communicatiestijl verbeteren. Zodat je effectiever communiceert en je doelen realiseert. Tegelijkertijd zet je jezelf sterker neer én kun je meer aandacht hebben voor anderen. Goede communicatie is namelijk van belang voor jou én voor je team!

Foto van Rutger van der Windt

Rutger van der Windt

Senior trainer │coach

Rutger heeft jarenlange ervaring als trainer/coach met het begeleiden van teams van werkstress naar werkplezier. Uitspraak: “Ik geloof dat iedereen alles wat nodig is in zich heeft om goed met stress om te kunnen gaan. Soms is het fijn als iemand je daar een beetje bij helpt.”

Foto van Danine van Rijswijk

Danine van Rijswijk

Psycholoog en leefstijlcoach

Danine is gespecialiseerd in de thema’s: stress, slapen en een gezonde leefstijl. Uitspraak: “Mijn motto is ‘een gezonde geest huist in een gezond lichaam’. Oftewel: Voel jij je gezond en krachtig, dan ervaar je minder psychische klachten. Maar ook andersom!”

Foto van Kees Koetsier

Kees Koetsier

Senior trainer │ coach

Kees is een enthousiaste en resultaatgerichte vakman op het gebied van training en coaching. Uitspraak: “Elke gedragsverandering heeft een intrinsieke motivatie nodig om blijvend resultaat op te leveren; vanuit eigen wil, beweging en kracht.”