Dagboek van Lindsey Driessen

Gepubliceerd op 13 Oct 2020

Dagboek van Lindsey Driessen

Pedagoog Lindsey Driessen werkt bij Avant sanare én is buurtcoach bij DIA Rozenburg. In de zomer hield zij één week een dagboek van haar werk in Rozenburg bij. Die week was ze actief voor de Summerschool. 

Dinsdag 11 augustus

Vandaag is de eerste dag van de faalangsttraining Je Bibbers de Baas tijdens de DIA Summerschool. Normaal gesproken volgen kinderen deze training 10 weken lang anderhalf uur per week, maar voor de Summerschool stelden we een compacte driedaagse versie samen. Wel wat intensiever, maar ook met ruimte voor ontspanning en plezier maken met elkaar. Voorafgaand aan de training heb ik telefonisch gesprekken gevoerd met de ouders, waardoor ik wat achtergrondinformatie van de kinderen heb. De training vindt plaats in het ‘Huis van de wijk Rozenburg Voor Elkaar’ aan de Lekstraat en ’s ochtends heb ik het lokaal al ingericht en de materialen neergelegd. Ook een ventilator en bekertjes limonade ontbreken hier niet bij, vanwege de hittegolf deze week.

summerschool kinderen RotterdamOm half tien ’s ochtends staan tien kinderen tussen negen en twaalf jaar klaar om te beginnen. Ondanks de warmte is de groep compleet. Ik merk dat een aantal kinderen het best wel spannend vindt, en daarom doen we  eerst een paar kennismakingsspellen. Daarvoor gaan we naar buiten:  met 30 graden is het toepasselijk Summerschoolweer! Na een aantal spellen voelen de kinderen zich al meer op hun gemak en leren zij elkaar goed kennen.

 

Eenmaal terug in het lokaal worden er tijdens de oefeningen uit het boekje zelfs al persoonlijke dingen gedeeld. Als trainer vind ik het belangrijk om een veilige sfeer te creëren, waarin elk kind zich gehoord voelt. Dit doe ik door dit van tevoren met de groep te bespreken en samen te bedenken hoe iedereen daaraan bij kan dragen. Daardoor voelt de groep zich er verantwoordelijk voor. Door alle kinderen aan het woord te laten is er bovendien persoonlijke aandacht voor iedereen. En door ze veel met elkaar samen te laten doen, ontstaat er vertrouwen. Het is mooi om te zien hoe snel dat gaat bij deze groep! Iedereen is gemotiveerd tijdens de oefeningen, die worden afgewisseld met fysieke opdrachtjes en spelletjes. Zo zijn de kinderen op een actieve, speelse manier aan het leren. We sluiten af met een balspel buiten. Alle kinderen vinden het een geslaagde dag, wat leuk is om te horen: dat geeft mij als trainer energie.

 

Na de training lunch ik met collega’s en typ ik een verslag uit over wat er gedaan is in de training en welke dingen mij zijn opgevallen bij kinderen. Dit vind ik prettig om na elke keer te doen, als input voor het eindverslag dat ik altijd maak. Hierna werk ik de aanmeldingen van andere Summerschool- activiteiten bij in het registratieprogramma. Ik beantwoord nog wat mails met bijbehorende acties en sluit daarna af bij de Lekstraat.

 

Woensdag 12 augustus

De tweede dag van de training is begonnen. In de ochtend neem ik eerst dag door met mijn collega’s en bereid ik alles voor in het lokaal. Daarna komen de kinderen enthousiast binnen en is het goed om te zien dat zij er zin in hebben. Zij hebben allemaal een ‘goed-gevoel voorwerp’ meegenomen; iets waar zij zich blij door voelen. Als we allemaal zitten, vertellen ze elkaar welke gevoelens en herinneringen hun voorwerp met zich mee brengt. Naar aanleiding hiervan doen we verschillende spellen over gevoelens. Ook oefenen kinderen met het omdenken van negatieve gedachtes naar positieve. Een jongen uit de groep durft te delen hoe hij op jonge leeftijd zijn moeder verloor en op welke manier hij dit heeft kunnen verwerken. Hij kan hier heel open over spreken en vragen beantwoorden van andere kinderen. Dit laat zien hoe veilig de kinderen zich voelen in deze groep en dat geeft mij als trainer een goed gevoel. Ik vind het mooi om te zien dat kinderen in korte tijd zo’n goede band met elkaar kunnen opbouwen. 

Na een pauze bespreken we de oefeningen van de vorige dag nog een keer en gaan we dieper in op gedachtes. Ik leg uit hoe je jezelf kunt trainen in positief denken en hoe je van gedachtes af kunt komen die je angstig of onzeker maken. Daarna oefenen we in een rollenspel met ‘nee’ zeggen en bij je standpunt blijven. De kinderen vinden dit leuk om te doen, vooral omdat zij dit als toneelstukjes mogen opvoeren. Tussendoor worden ze verrast met waterijsjes, wat welverdiend is tijdens het harde werken in de hitte. Daarnaast doen we ontspanningsoefeningen, die de kinderen kunnen gebruiken in stressvolle situaties. Met een eindspel buiten sluiten we ook de tweede ochtend positief af.

 

In de middag doe ik intakes met ouders die hun kinderen hebben opgegeven voor andere trainingen die binnenkort starten. Nadat ik mijn administratie ook weer heb bijgewerkt, ga ik moe maar voldaan weer weg bij de Lekstraat.

 

Donderdag 13 augustus 2020

Dag drie is aangebroken van de faalangsttraining: de laatste dag alweer. De dagen vliegen voorbij! Deze dag besteden we nogmaals aandacht aan het 4G-schema, dat staat voor: gebeurtenis, gedachte, gevoel en gedrag. Hierbij leren de kinderen dat hun denken hun gevoelens beïnvloedt en wat zij daarmee doen. Om dit goed te begrijpen doen we oefeningen met positief denken. Wat ik belangrijk vind om de kinderen mee te geven is dat zij zelf invloed kunnen hebben op hoe zij zich voelen. Iemand die zich sterk kan denken, kan zich ook sterker voelen. Er zullen altijd gebeurtenissen zijn in het leven die moeilijk zijn of niet leuk, maar daar is niets aan te veranderen. Het enige waar je altijd iets aan kunt doen is de manier om ermee om te gaan. Ook vind ik het belangrijk om kinderen mee te geven dat alle emoties goed zijn om te hebben. ‘Zonder regen geen zonneschijn’ en het leven kan niet altijd alleen maar leuk zijn. Op verzoek van de kinderen doen we opnieuw rollenspellen. Je ziet dat kinderen in toneelstukjes meer durven uiten, omdat zij dan het gevoel hebben iemand anders te spelen. Tegelijkertijd geeft het ze wel meer zelfvertrouwen.

Door middel van een quiz kunnen de kinderen testen wat ze onthouden hebben van de training en staan we stil bij wat ze hebben geleerd. Dit vind ik altijd mooi om te doen, omdat je kinderen dan ziet reflecteren op de groei en inzichten die zij gekregen hebben. Elk kind haalt er andere dingen uit, maar toch komen ze allemaal een stapje dichterbij wat zij graag willen bereiken. Met twee spellen sluiten we de training actief af, en met een diploma, voor het harde werken en de goede afronding. Tot slot schrijft elke kind nog mooie complimenten voor de anderen op, zodat ze allemaal een blad vol leuke dingen over zichzelf meenemen om later nog eens terug te lezen. Het is een geslaagde Summerschooltraining geworden!

Als de kinderen naar huis zijn, plan ik gesprekken in met de ouders om hen online een terugkoppeling te geven. Ik wil ze daarin vertellen hoe de training voor hun kind verlopen is en wat er is opgevallen. Ouders kunnen ook vragen stellen en als ze dat willen kan ik adviezen meegeven. Vervolgens maak ik over elk kind een eindverslag. Als ik ze alle tien af heb, ga ik aan de slag met de netwerkkaart van Rozenburg, die ik samen met een grafisch ontwerper en de gebiedsadviseur heb ontworpen. Deze kaart is bedoeld voor alle netwerkpartners rondom Jeugd, om snel en precies te kunnen vinden welke persoon waarvoor en op welke manier te benaderen is. En dan is het tijd voor de Summerschoolactiviteit ‘cupcakes versieren voor kinderen’, waarbij ik een professionele cupcakebakker assisteer. Tevreden gaan de kinderen  aan het eind van de middag met mooi versierde cupcakes naar huis en na het opruimen verlaat ik zelf ook de Lekstraat met een lekkere cupcake.

 

Lees ook het interview met Lindsey en haar collega Catherine over hun werk bij DIA Rozenburg

 

Meer over LindseyDagboek van Lindsey Driessen DIA RozenburgA

 

Naar de website van DIA Rozenburg