10 tips om werkstress de baas te worden

Gepubliceerd op 25 Feb 2020

Wil jij weten hoe je werkstress de baas wordt? Lees dan deze 10 tips!

Een gejaagd gevoel, geen concentratie, uren wakker liggen. Chronische stress kan verwoestend werken. En als je niet op tijd ingrijpt, uiteindelijk leiden tot een burn-out. Deze 10 tips helpen je om te voorkomen dat werkstress jou de baas wordt.

 

  1. Een simpel recept is niet te geven. Mensen verschillen. De één gedijt bij drukte terwijl de ander juist behoefte heeft aan rust en structuur. De crux is dat elk individu zelf moet leren omgaan met wat er op hem of haar afkomt. Een effectieve aanpak van werkstress is daarom altijd persoonlijk.
  2. Een nieuwe baan of werkgever zoeken lost het probleem niet op, als je burn-out klachten hebt. Tenzij je een draak van een baas hebt, die de symptomen aanwakkert, of echt op de verkeerde plek zit.
  3. Begin met te ontdekken welke patronen je in de weg zitten. Veel mensen hebben bijvoorbeeld de neiging steeds toezeggingen te doen die ze eigenlijk niet kunnen waarmaken.
  4. Doorbreek gewoontes die je in de weg zitten. Zeg bijvoorbeeld eens nee. Dat kan tot verrassende ontdekkingen leiden. Je zult merken dat je collega’s dat helemaal niet erg vinden. Sterker nog: het schept een klimaat waarin anderen ook ruimte voelen om op de rem te trappen.
  5. Samenwerken helpt. Bied je collega eens aan de komende­ twee uur zijn taken over te nemen, zodat hij ongestoord kan werken, en draai daarna de rollen om. Werkdruk is een probleem dat je gezamenlijk creëert, dus probeer het ook samen op te lossen.
  6. Span het paard niet achter de wagen. Bedrijven komen vaak pas in actie als iemand al is uitgevallen, terwijl voorkomen natuurlijk beter is dan genezen. Zet in op een goede balans  tussen energievreters en -gevers. Besteed aandacht aan zaken die energie geven, zoals autonomie en waardering. Het lukt dan beter om te gaan met energievreters, zoals saai of te zwaar werk, regels of onduidelijk beleid
  7. Vergader minder. Uit onderzoek onder ruim tweeduizend kantoormedewerkers in Europa blijkt dat 86% van hen vergaderen beschouwt als tijdverspilling. Uit hartslagmetingen blijkt bovendien dat veel medewerkers vergaderingen als stressvol ervaren. Verminder de vergaderfrequentie en probeer vergaderingen anders in te kleden. Laat bijvoorbeeld iedereen vertellen­ op welk wapenfeit van afgelopen week hij of zij trots is. Zo ontstaat een andere dynamiek
  8. Neem de tijd om je werk te overdenken.  Veel werkdruk ontstaat doordat medewerkers onvoldoende tijd nemen om zaken te overdenken. Voorbeelden hiervan zijn de mailbox en de agenda. Reserveer elke ochtend een half uur om e-mailberichten te sorteren en je planning bij te werken. Dit leidt tot meer overzicht en rust. Je krijgt niet langer het idee: alles overkomt me.
  9. Kijk naar je voedingspatroon. Probeer tekorten aan serotonine, magnesium, vitamine D en omega 3 aan te vullen. Zo vergroot je je stressbestendigheid.
  10. Bouw rustmomenten in. Plan in je agenda een aantal rustmomenten, waarin je echt ontspant, door bijvoorbeeld naar de vogels te luisteren of een wandeling te maken.

Tenzij je een draak van een baas hebt, lost een nieuwe baan het probleem niet op

Wil jij weten hoe je deze tips in jouw werk inzet en daardoor werkstress de baas wordt?

Stuur ons een berichtje en wij nemen contact met je op. Of bel ons even, dan weet je meteen wat en hoe, ons nummer is 085-0499180. Je kunt vragen naar Rutger van der Windt, hij is expert op het gebied van werkstress en burn-out preventie en geeft trainingen en adviezen aan bedrijven, werknemers en zzp’ers.